I ekonomiskt tuffare tider är småföretagare ofta extra sårbara. En lågkonjunktur kan leda till minskad försäljning, svårigheter med att få finansiering och tuffare konkurrens. Men trots svårigheterna finns det några viktiga strategier som småföretagare kan använda sig av för att överleva – och till och med blomstra, under lågkonjunkturen. I den här artikeln har vi samlat sju viktiga tips att ta till under tuffare ekonomiska tider.
Tips 1: Minska onödiga kostnader
Ett av de mest grundläggande tipsen är att granska och minska onödiga kostnader. Det kan du göra genom att exempelvis förhandla om lägre priser med leverantörer, minska personalkostnader och eliminera utgifter som inte är väsentliga för verksamheten. Med mindre kostnader kan likviditeten förbättras och då ökar chanserna att överleva tuffare ekonomiska förhållanden.
Tips 2: Diversifiera kundbasen
En diversifierad kundbas kan minska risken med att vara småföretagare under en lågkonjunktur. Istället för att förlita dig endast på den kundgrupp du redan har är tipset att expandera till nya målgrupper och marknader. Det sprider riskerna och minskar påverkan på ditt företag om en marknads ekonomiska förutsättningar blir sämre.
Tips 3: Fokusera på kundrelationerna
Samtidigt som ett tips är att utöka kundgruppen är ett annat tips att vårda relationen till de kunder du faktiskt har. Det minskar risken för förlorade intäkter. Att behålla befintliga kunder är också billigare och lättare än att locka till sig nya. Genom att erbjuda en extra bra service och bygga relationer långsiktigt kan du öka kundlojaliteten även under en lågkonjunktur.
Tips 4: Anpassa marknadsföringsstrategin
För att maximera avkastningen på dina marknadsföringsinvesteringar kan det vara nödvändigt att anpassa din strategi under en lågkonjunktur. Istället för att spendera stora summor på traditionell marknadsföring finns det andra, mer kostnadseffektiva alternativ – såsom sociala medier, e-postutskick och content marketing. Rikta in dig på en specifik målgrupp som har hög köpkraft och börja mäta vilket resultat olika insatser ger, så att du hela tiden kan finjustera och anpassa strategin.
Tips 5: Utveckla flexibla affärsmodeller
En av nycklarna till hur man överlever en lågkonjunktur stavas flexibilitet. Med mer flexibla affärsmodeller som kan anpassas efter de förändrade marknadsförhållandena kan småföretag enklare överleva. Det kan exempelvis innebära flexibla betalningsalternativ för kunder, ett anpassat produktutbud eller diversifierade intäktsströmmar genom nya produkter eller tjänster.
Tips 6: Satsa på innovation
Många pratar om att man ska gasa sig ur krisen, men vad innebär egentligen det? Ett sätt kan vara att satsa på innovation. På det sättet positionerar du ditt företag för tillväxt när ekonomin så småningom återhämtar sig. Hur kan du utveckla ditt utbud för att differentiera dig från dina närmaste konkurrenter? Hur kan du skapa nya intäktsströmmar? Vilka tjänster kan du lägga till i ditt erbjudande?
Tips 7: Se till att synas
Om du vill nå ut till nya kunder under ekonomiskt tuffare tider måste du se till att du syns där kunderna söker. meforyou.se är en kostnadsfri marknadsplats för egenföretagare inom en mängd olika branscher, där du enkelt kan presentera dina tjänster och hitta nya kunder, hantera bokningar och ta betalt. Hos oss kan du också investera i olika annonseringspaket som gör att du sticker ut från bruset och når ut till ännu fler. Läs mer om vår marknadsplats här.
Skriven av Hanna Bengtsson.